Hvad er ESG-kommunikation?

Forfatter

Julie Hedensted
ESG Manager

Ét af de emner, der fylder mere og mere på bæredygtighedsagendaen, og som er svært at komme uden om, er ESG-kommunikation, herunder de såkaldte green claims.

Et område mange virksomheder finder udfordrende at navigere i, ikke mindst fordi lovgivningen stadig er under hastig udvikling.

Samtidig oplever vi, at mange ikke får udnyttet det forretningspotentiale, der findes i ESG. Mange tiltag bliver aldrig kommunikeret - måske på grund af usikkerhed om, hvordan det gøres korrekt, eller i frygt for at gøre det forkert.

Dette fænomen kaldes også greenhushing: når virksomheder underdriver eller helt undlader at fortælle om deres indsats. Men det er, når I kommunikerer klart og troværdigt, at ESG kan skabe kommerciel værdi, styrket brand og øget tillid til jeres virksomhed.

For at hjælpe jer med at navigere i landskabet og forløse det potentiale, der ligger i ESG-kommunikation, afmystificerer vi her, hvad ESG-komminikation er, de centrale krav og kommer med vores anbefalinger til at komme i gang.

Hvad og hvorfor ESG-kommunikation?

ESG-kommunikation handler i sin kerne om, hvordan og hvad virksomheder fortæller om deres arbejde med miljø (E), sociale forhold (S) og forvaltning (G). Det kan spænde fra rapportering og hjemmesider til markedsføring, nyhedsbreve, salgsmateriale, produktnavne, emballage og certificeringer.

Især E’et og de såkaldte green claims er kommet i fokus. Og det er ikke uden grund. Ifølge en undersøgelse fra EU-Kommissionen er 53% af grønne påstande uklare, vildledende eller uden reel dokumentation, mens hele 40% helt mangler evidens.

For at komme problemet til livs har EU vedtaget nye regler, der skal beskytte forbrugere mod vildledende miljøpåstande. Det betyder, at virksomheder fremover skal kunne underbygge deres ESG-kommunikation med solid dokumentation. Lovgivning skal sikre solide tal bag de grønne udsagn.

Nye krav - hvad betyder det for jer?

De krav, I lige nu skal forholde jer til, omtales i offentligheden som Green Claims. I virkeligheden er der tale om to tætforbundne direktiver:

  • Empowering Consumers for the Green Transition som allerede er vedtaget og handler om forbrugerrettigheder.
  • Green Claims det tekniske fundament, som lige nu er i trilogforhandlinger i EU.

Det første direktiv har allerede ført til ændringer i markedsføringsloven, lov om forbrugeraftaler og forbrugeranklageloven - også kendt som lovforslag 147.

Med de nye EU-regler er definitionen af miljøpåstande blevet udvidet og kravene skærpet. En miljøpåstand handler ikke kun om de ord, I bruger, men også om visuelle elementer, farver, tone og det samlede udtryk.

Det betyder, at ESG-kommunikation dækker over et bredt udvalg af kanaler, som bl.a. rapportering, hjemmeside og markedsføring til nyhedsbreve, produktnavne, logoer, emballage og mærkningsordninger.

Derudover ligger ansvaret for miljøpåstande ikke kun hos producenten, men strækker sig hele vejen fra producent til forhandler. Forhandlere har pligt til at efterspørge dokumentation fra producenter og leverandører, mens producenter skal kunne levere denne dokumentation.

Forbrugerombudsmanden, den udøvende instans, har allerede afgivet domme og vurderinger af markedsføring. Derudover har de udgivet en række specifikke anbefalinger og eksempler, som virksomheder kan bruge til deres miljømarkedsføring.

Blandt andet understreges der, at en miljøpåstand skal være korrekt og præcis, relevant og afbalanceret, samt dokumenterbar for at den må anvendes. Dertil er der en række konkrete krav og anbefalinger, som kan være nyttige at sætte sig ind i.

Hvordan lykkes I med ESG-kommunikation?

Vores erfaring viser, at strategisk ESG-kommunikation lykkes bedst, når virksomheder arbejder med fire centrale principper:

  1. Struktureret tilgang med fokus på de rette elementer: Prioriter jeres vigtigste områder og fokuser på dem.
  2. Stærkt datagrundlag og dokumentation: Påstande skal kunne verificeres. Start med at opbygge og styrke jeres datagrundlag.
  3. Konkrete udsagn frem for generelle løfter: Jo mere konkrete, I kan være om jeres indsats, jo bedre.
  4. Progress over perfection: Vær ærlige om, hvor I er, og hvor I vil hen. Gennemsigtighed skaber tillid.

Hvor skal I starte?

Vi anbefaler, at I gribe arbejdet an på to måder:

  • Tag udgangspunkt i, hvad I allerede har og kommuniker på baggrund af eksisterende data og indsatser.
  • Tag udgangspunkt i, hvad I gerne vil kunne sige og byg den nødvendige dokumentation og indsats op omkring det.

Begge veje kræver struktur, gennemsigtighed og et solidt datagrundlag, men åbner til gengæld for at høste større kommerciel værdi af jeres ESG-arbejde.

Opsummering

  • Nye EU-regler om green claims stiller skærpede krav til ESG-kommunikation: miljøpåstande skal være dokumenterbare, præcise og gennemsigtige – og både producenter og forhandlere har ansvar for, at udsagnene kan underbygges.
  • For at udnytte ESG’s forretningspotentiale og undgå greenhushing bør virksomheder kommunikere strategisk med fokus på strukturer, stærkt datagrundlag, konkrete udsagn og ærlighed om fremskridt frem for perfektion.
  • Skal vi tage en snak?
    Julie Hedensted
    ESG Manager
    juh@sustainx.dk
    +45 42 43 74 44